hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز| وجود 9 کانون ریز گرد داخلی در البرز

البرز| وجود 9 کانون ریز گرد داخلی در البرز

نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز به مناسبت هوای پاک با اصحاب رسانه برگزار شد.  

فردين حكيمي مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز اظهار کرد: شعار هفته هوای پاک امسال «اقدام و عمل» است و این نام‌گذاری باهدف ایجاد حساسیت بین اقشار مختلف جامعه انجام‌شده زیرا کلید اصلی کاهش آلودگی هوا مشارکت مردمی است. وي در ادامه ضمن بیان فعالیت‌ها و برنامه‌های هفته هوای پاک گفت: در طول برنامه ششم توسعه برای کاهش آلودگی برنامه‌های در برش استاني جاي دارد كه شامل کاهش قابل توجه معضل آلودگی هوا، شناسایی کانون‌های ریز گرد، مهار و تثبیت آن‌ها، تخصیص حق آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و ساماندهی وضعیت پسماندها در کلان‌شهر بوده است. حکیمی ادامه داد: بر اساس این برنامه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر کرج در سال جاری تهیه و تصویب شد که بر اساس آن برای ۱۸ دستگاه تکلیف قانونی مشخص شد؛ و سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان دستگاه نظارتي به فعاليت می‌پردازد.

۹ کانون ریز گرد داخلی در استان وجود دارد

او اضافه کرد: تمام اشخاص، دستگاه‌ها و ‌مؤسسات اعم از دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمام اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف هستند تا مقررات این قانون را رعایت کنند.

او در ادامه بيان كرد: در حال حاضر ۹ کانون ریز گرد داخلی در استان وجود دارد که این کانون‌ها شامل ۴۵ هزار هکتار از اراضی دشت نظرآباد و اشتهارد است.

حكيمي با اشاره به وضعيت اراضي تالاب صالحيه گفت: متأسفانه محدوده تالاب صالحیه جزء مناطق چهارگانه نیست و امکان ایجاد پاسگاه محیط‌زیست برای نظارت و حفاظت ویژه از این منطقه وجود ندارد و بايد محدوده تالاب صالحیه به‌عنوان منطقه شکارممنوع به ثبت برسد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز در خصوص تعیین حق آبه تالاب‌ها و رودخانه گفت: موضوع اصلی در استان البرز تعیین و تثبیت حق آبه زیست‌محیطی تالاب صالحیه است که پس از ثبت ملی تالاب مطالعات تعیین حق آبه از رودخانه کردان باید به اتمام برسد.

حکیمی به موضوع تعیین حق آبه از پساب تصفیه‌شده مسکن مهر نظرآباد برای تالاب نیز اشاره کرد و تصریح کرد: اگر عملیات تصفیه فاضلاب این شهرک به‌درستی انجام شود و استانداردها رعایت شود، برای حق آبه می‌توان از این پساب استفاده کرد.

این مسئول به دیگر اقدامات کنترلی برای کاهش آلودگی هوای استان اشاره کرد و افزود: امسال ۲۳ واحد ریخته‌گری در شهرک صنعتی اشتهارد ساماندهی شدند.

مدیریت پسماند چالش اصلی حلقه دره

فردين حكيمي در ادامه به موضوع مدیریت پسماند در حلقه دره و آلودگی هوا و خاک این منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی حلقه دره موضوع مدیریت پسماند است که به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست و باوجود نشست‌های مکرر با مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.

او بیان داشت که علیه مدیریت پسماند حلقه دره اعلام‌جرم شده است ضمن آنکه هشت مدیریت منطقه‌ای شهرداری کرج و شهرستان‌های استان البرز نیز به دلیل سوزاندن زباله‌های دپو شده و نخاله‌های ساختمانی به مراجع قضایی معرفی و مشمول جرائم نقدی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست در ادامه به اقدامات دستگاه‌های عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعه سیاهه انتشار منابع آلودگی هوای کلان‌شهر کرج در سال ۱۳۹۴، ۶۲ درصد منابع آلاینده متحرک و ۳۸ درصد نیز منابع ثابت هستند که این سیاهه در سال جاری در حال به‌روزرسانی است که تا پایان سال جاری انجام می‌شود. وي با بیان اینکه طی سال‌های قبل اقدامات زیادی برای کاهش آلاینده‌های هوای استان صورت گرفته اضافه کرد: تجهیز کارخانه سیمان آبیک به سیستم لحظه‌ای پایش آلاینده‌های هوا، جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم، تجهیز واحدهای صنعتی استان به سیستم کنترل آلودگی هوا بخشی از این اقدامات بوده است. اين مسئول یکی دیگر از این اقدامات را استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: ۱۲ مورد مجوز نیروگاه خورشیدی و ۹ مجوز نیروگاه CHP در استان صادرشده است ضمن اینکه ۲۸۰۰ هکتار از اراضی اشتهارد که مستعد بیابانی شدن هستند برای احداث مزرعه خورشیدی در نظر گرفته‌شده است.

دبير كارگروه كاهش آلودگي هوا بيان داشت: معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک و موتورسیکلت نیز از دیگر اقدامات کاهش آلودگی هوا بود که در این راستا در ۹ ماهه سال جاری ۴۱ هزار و ۱۵۶ پذیرش معاینه فنی خودروهای سنگین انجام‌شده که ۳۲ هزار مورد آن قبول و ۹ هزار مورد در مرحله اول که حدود ۲۲ درصد خودروها هست، مردود شدند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد